Sensorische integratie
Als de prikkelverwerking in de hersenen van uw kind niet goed verloopt, kunnen er problemen ontstaan bij het eten, drinken en tandenpoetsen.
Oorzaak
Onze zintuigen zorgen ervoor dat we zien, voelen, ruiken, proeven en horen. Ze werken de hele dag samen zodat wij weten wat er om ons heen gebeurt en we hierop goed kunnen reageren. Dit noemen we sensorische informatieverwerking.
Bij sommige kinderen werken de zintuigen niet goed samen. Zij hebben dan sensorische informatieverwerkingsproblemen. De prikkels vanuit de zintuigen komen dan in hun hersenen sterker binnen of juist minder sterk. Met als gevolg dat uw kind ook anders op zijn of haar omgeving reageert.
Als uw kind prikkels niet goed verwerkt, kan dit ervoor zorgen dat uw kind moeite heeft met:
- eten en drinken;
- praten;
- iets in zijn of haar mond doen;
- het herkennen van wat het voelt in de mond.
Klachten
Als wij iets zien, voelen, ruiken, proeven of horen in onze omgeving reageren we hierop door iets te doen. Of juist niet te doen. Ook bij het doen van alle dagelijkse dingen, zoals eten en aankleden maken we gebruik van de informatie die we krijgen door onze zintuigen. De samenwerking tussen wat we waarnemen met onze zintuigen en de actie die we daarop ondernemen noemen we sensomotorische informatieverwerking.
Als deze informatieverwerking bij uw kind niet goed verloopt, kan uw kind zich ook anders gedragen. Hij of zij kan bijvoorbeeld:
- heel onhandig zijn;
- snel boos worden;
- problemen hebben met eten, drinken en/of tandenpoetsen.
Onderzoek
Een logopedist is de specialist op het gebied van de mond, het slikken en het verwerken van prikkels. Tijdens jullie eerste afspraak bespreekt de logopedist samen met u en uw kind de klachten. Daarnaast bekijkt de logopedist hoe uw kind eet en drinkt en eventueel de tanden poetst.
Ook kunt u als ouder gevraagd worden een vragenlijst in te vullen. Deze lijst heet een Sensory Profile. Verder kijkt de logopedist goed hoe uw kind reageert op verschillende soorten prikkels.
Met al deze informatie bepaalt de logopedist of uw kind een probleem heeft met de verwerking van prikkels.
Na het onderzoek
Na het onderzoek bespreekt de logopedist samen met u wat de volgende stap is. Als uw kind een probleem heeft met de prikkelverwerking kan logopedie daarbij helpen.
Logopedie
Dit kunnen u en uw kind verwachten tijdens de behandelingen van de logopedist:
- oefenen van de mondbewegingen, zoals het kauwen;
- oefenen van het verwerken van de prikkels in de mond. Dit kan door het aanbieden van materialen die hiervoor gemaakt zijn, zoals een kauwborstel, of het oefenen met verschillende smaken en structuren van eten;
- tips over het materiaal dat u kunt gebruiken voor speen, fles, lepel, beker;
- begeleiding bij het afbouwen van sondevoeding en opbouwen van zelf eten en drinken;
- het stap-voor-stap opbouwen van de mondverzorging.
Tijdens al deze stapjes is er aandacht voor de sensorische informatieverwerking.