Tarieven - Vergoedingen - Klachten

Algemene Voorwaarden

Openingstijden/bereikbaarheid

Voor het maken en afzeggen van afspraken is de praktijk telefonisch bereikbaar.U kunt ook (tijdig) een bericht achterlaten op de voicemail of ons een e-mail sturen. Onze praktijk is op maandag t/m vrijdag van 08:30 – 17:00 geopend.

Parkeergelegenheid

U kunt gebruik maken van de parkeergarage van het ziekenhuis (betaald parkeren) of u kunt gratis parkeren in de dr. Bauerstraat en de Wijnkoperstraat bij het Piazza Centrum. 

Werkwijze

Na aanmelding via ons of onze website wordt u (of uw kind) op onze wachtlijst geplaatst. Zodra er ruimte is zal een van onze logopedisten met u contact opnemen voor het maken van een afspraak. Eerst vindt er een intakegesprek plaats waarna onderzoek zal volgen. Als het zinvol blijkt zal een behandelplan worden opgesteld en de behandeling worden gestart. Een zitting duurt 25 minuten. Het aantal zittingen dat nodig is om de behandeling met goed resultaat af te ronden is van veel factoren afhankelijk en zal per doel worden ingeschat. Mocht er een aanpassing nodig zijn van het voorgestelde behandelschema, dan zal dat met u worden besproken.

Ouders worden geacht minimaal 50% van de behandeling aanwezig te zijn.

Dekking logopedie basisverzekering

Logopedische hulp zit nog gewoon in de basisverzekering. De basisverzekering dekt in bijna alle situaties de logopedische klachten waarvoor u bent doorverwezen door uw huisarts, specialist of tandarts. Wilt u de verwijs-/machtigingsformulier van de arts meebrengen naar het 1e consult? Voor kinderen vallen de kosten direct onder de basisverzekering. Voor volwassenen geldt, net als in 2024, dat logopedie eerst uit het eigen risico moet worden betaald, als u dit nog niet hebt opgebruikt. Als het eigen risico (al) opgebruikt is, vallen de kosten onder uw basisverzekering.

Directe Toegankelijkheid

Directe Toegang Logopedie (DTL) betekent dat u zonder verwijsbrief van uw (huis)arts, specialist, tandarts of orthodontist bij een logopedist terecht kunt. Er vindt dan bij aanmelding een DTL-screening plaats. Zo nodig wordt u geadviseerd met uw huisarts contact op te nemen en wordt de huisarts door ons ingelicht De directe toegankelijkheid van de logopedist wordt door alle zorgverzekeraars vergoed (informeer bij ons of uw verzekeraar dit inderdaad vergoed).

Tarievenoverzicht 2025 per verzekering en betalingsvoorwaarden

De tarieven voor 2025 variëren sterk per verzekering; variërend van € 40,07 – € 46,10 per behandeling (25 min). Wanneer u niet verzekerd bent wordt € 42,71 per behandeling (25 min) in rekening gebracht.

Voor het uitgebreide tarievenoverzicht verwijzen wij u naar onze pagina: http://www.maatschaplogopediebeatrixziekenhuis.nl/tarieven

Verandering van verzekering:

U wordt verzocht eventuele veranderingen in uw verzekeringsgegevens zo snel mogelijk aan ons door te geven. 

Afmelden van een afspraak:

Gereserveerde tijd voor behandeling(en), welke niet tenminste 24 uur van tevoren is/zijn afgezegd, kan/kunnen in rekening worden gebracht. Afzegging van een behandelingsafspraak op maandag dient vrijdag voorafgaand aan de betreffende maandag uiterlijk om 18.00 uur te zijn geschied. Te laat of niet-nagekomen afspraken (ongeacht de reden) worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en bij u persoonlijk in rekening gebracht (75% van € 42,71).

Privacy- en coockieverklaring

Deze privacy- en cookieverklaring is het laatst aangepast op 8 juli 2024.

Bij Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis hechten wij groot belang aan de privacy van de gebruikers van de website. Om uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen, hanteren wij een aantal kernwaarden.

Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis maakt gebruik van Evry, een service van Health Cloud Initiative (hierna: HCI) om gemakkelijk online uw aanmelding te regelen. In het kader van de dienstverlening die wij aanbieden verwerken wij persoonsgegevens. In deze privacy- en cookieverklaring leest u welke persoonsgegevens wij van u verwerken en wat we daarmee doen.

Onze privacy- en cookieverklaring in het kort

Uw privacy is voor ons van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat wij:

  • Onze doeleinden duidelijk vastleggen voordat wij uw persoonsgegevens verwerken, via deze privacy- en cookieverklaring.
  • Zo min mogelijk persoonsgegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden.
  • Expliciet toestemming vragen voor de verwerking van uw persoonsgegevens, mocht toestemming verplicht zijn.
  • Benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonsgegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken.
  • Uw rechten respecteren, zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens.

Voor welke doeleinden gebruiken wij uw persoonsgegevens?

Wij verkrijgen verschillende persoonsgegevens van u. Hieronder geven wij aan welke gegevens wij van u verkrijgen, met welk doel wij deze gegevens verwerken en hoelang die worden bewaard. Als u vragen heeft of wilt weten wat we precies van u bijhouden, neem dan contact met ons op. De contactgegevens staan onderaan in deze privacy- en cookieverklaring.

Aanmelden bij de praktijk

Indien u zich via onze website bij ons aanmeldt, dan worden de gegevens die u verstrekt in het betreffende formulier uitsluitend gebruikt voor het beheren van uw aanmelding.

Hiervoor verwerken wij de volgende persoonsgegevens:

  • Geslacht
  • Voornaam
  • Achternaam
  • Adresgegevens
  • Geboortedatum
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Verzekeringsgegevens
  • Huisartsgegevens
  • Verwijzing betreft aanmelding

Wanneer kunnen we uw persoonsgegevens delen met derden?

Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis deelt uw gegevens enkel met derden, wanneer dit op basis van de huidige wetgeving is toegestaan, rekening houdend met het medisch beroepsgeheim. Het kan voorkomen dat wij uw persoonsgegevens aan derde partijen verstrekken, omdat:

  • Wij hen hebben ingeschakeld om bepaalde gegevens te verwerken;
  • Wij daar een wettelijke grondslag voor hebben;
  • Wij dat wettelijk verplicht zijn (bijvoorbeeld als de politie dat eist bij een vermoeden van een misdrijf).

De partijen die in onze of uw opdracht persoonsgegevens verwerken zijn:

  • IT-leveranciers en -dienstverleners
  • Hostingpartij
  • Cookiedienstverleners

Deze privacy- en cookieverklaring is uitsluitend van toepassing op het aanmeldformulier van Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacybeleid van andere websites of diensten, die via een link op de website bereikbaar zijn. Voor meer informatie kunt u de privacy- en cookieverklaring van desbetreffende aanbieder doornemen.

Cookies

Op onze website gebruiken we cookies van onszelf en van derde partijen. Cookies zijn informatiebestandjes die bij het bezoeken van een website automatisch kunnen worden opgeslagen op of uitgelezen van het apparaat (zoals PC, tablet of smartphone) van de bezoeker. Dat gebeurt via de webbrowser op het apparaat.

Wij gebruiken onderstaande soorten cookies:

  • Functionele cookies: deze cookies hebben een functionele rol binnen de website. De cookies zorgen ervoor dat de website goed functioneert.
  • Analytische cookies: deze cookies geven ons inzicht in hoe onze website wordt gebruikt. Op basis van deze informatie kunnen wij onze website gebruiksvriendelijker maken.

De cookies kunnen onder andere de volgende gegevens van u verzamelen:

  • Naam
  • Login informatie
  • Schermweergave opties
  • IP-adres
  • Cookie-ID
  • Website- en klikgedrag
  • Referrer-URL

In- en uitschakelen van cookies

In uw webbrowser kunt u instellen dat het opslaan van cookies alleen wordt geaccepteerd wanneer u hiermee instemt. Raadpleeg voor meer informatie hierover de handleiding van uw browser. Let op: veel websites werken niet optimaal als de cookies zijn uitgeschakeld.

Verwijderen van cookies

De meeste cookies hebben een houdbaarheidsdatum. Als een houdbaarheidsdatum is ingesteld, wordt het cookie automatisch verwijderd wanneer de houdbaarheidsdatum verstrijkt. U kunt er ook voor kiezen de cookies handmatig te verwijderen, voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Hieronder vindt u per browser een link naar de website van de aanbieder waar stapsgewijs wordt omschreven hoe u cookies kunt blokkeren of verwijderen:

Hoe worden uw persoonsgegevens beveiligd?

Beveiliging van persoonsgegevens is voor ons van groot belang. Wij nemen dan ook passende technische en organisatorische maatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens). We passen de beveiliging steeds aan en letten goed op wat er mis kan gaan.

Welke privacyrechten heeft u?

Op grond van de privacywetgeving heeft u de volgende rechten:

  • Recht op inzage: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, in te zien.
  • Recht op rectificatie: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, te corrigeren of aan te vullen indien deze onjuist of onvolledig zijn.
  • Recht van bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, waaronder tegen direct marketing.
  • Recht op verwijdering: u kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen.
  • Recht om uw toestemming in te trekken: indien u ons toestemming heeft gegeven om persoonsgegevens te verwerken, kunt u deze toestemming op ieder moment intrekken.
  • Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien het technisch mogelijk is, heeft u het recht om de persoonsgegevens die wij van u verwerken te laten overdragen aan een derde partij.
  • Recht op beperking van de verwerking: in sommige gevallen kunt u ons verzoeken om het verwerken van uw persoonsgegeven (al dan niet tijdelijk) te beperken.

Bij uw verzoek kunnen wij u vragen om u te identificeren. Wij vragen hiervoor gegevens op om er zeker van te zijn dat u de juiste persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren.

Indien u één van uw rechten wilt uitoefenen, kunt u contact opnemen via de onderstaande contactgegevens.

Informatie-uitwisseling

De behandelend logopedist heeft toestemming voor het opvragen en uitwisselen van voor de therapie relevante gegevens bij:

KNO-arts | Psycholoog | Neuroloog | Tandarts | Oogarts | Fysiotherapeut | Orthodontist | Huisarts | Kinderarts | Logopedist | Audiologisch Centrum | andere betrokkenen   

Tevens geeft u toestemming voor inzage in het dossier door de auditor, bij afname van een vrijwillige of verplichte kwaliteitstoets.

Bewaartermijnen patiëntengegevens

Patiëntengegevens worden gedurende 20 jaar bewaard. Na 20 jaar worden de patiëntengegevens vernietigd door de praktijkhouder.

Klanttevredenheidsonderzoek

Bij het beëindigen van de behandeling zal u een vragenlijst per mail toegestuurd worden door QDNA. Wij stellen het erg op prijs wanneer u deze invult zodat wij onze dienstverlening in de toekomst kunnen verbeteren.

Veiligheid

Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor gevolgen van diefstal, beschadiging en/of verlies van eigendommen van onze cliënten of bezoekers.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Als zorgverlener kunnen wij in onze praktijk te maken krijgen met slachtoffers van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dat brengt extra zorg met zich mee. Hiervoor werd door de overheid de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling ontwikkeld. Sinds 2013 zijn beroepskrachten, waaronder logopedisten bij wet verplicht deze meldcode te gebruiken bij signalen van geweld. Een meldcode beschrijft in 5 stappen wat bijvoorbeeld een huisarts, leerkracht, verpleegkundige, begeleider in de kinderopvang of hulpverlener moet doen bij vermoedens van geweld. De NVLF heeft hiervoor een eigen meldcode opgesteld.

Klachtenregeling

Volgens de wet Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) naar standaard van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie. Ter inzage op de website.

Klachten

Informatie voor patiënten over de Klachten- en geschillenregeling Paramedici

Ontevreden? Blijf er niet mee zitten! 
U komt voor goede hulp en begeleiding. Die willen wij graag bieden. Uw zorgverlener doet er alles aan goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u als cliënt onverhoopt toch niet tevreden zijn, dan is het belangrijk dat te bespreken. Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen. Uw zorgverlener is aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici. Hieronder meer informatie.

Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?
De eerste stap: een gesprek aangaan met uw zorgverlener. Het is goed mogelijk dat die niet beseft dat u ontevreden bent en waarover. Er kan sprake zijn van een misverstand. Vaak leidt zo’n gesprek al tot een oplossing.

Wat als ik toch een klacht wil indienen?
Het kan zijn dat een gesprek geen of niet voldoende oplossing biedt. Of er is een goede reden om geen gesprek aan te willen gaan. Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. De Klachten- en geschillenregeling Paramedici, waarbij uw zorgverlener is aangesloten, biedt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Ga naar www.klachtenloketparamedici.nl. U vindt daar een eenvoudig formulier en nadere uitleg. Wanneer u nadere vragen hebt of er niet uitkomt, is het mogelijk om het klachtenloket telefonisch te benaderen. Meer hierover op bovengenoemde website.

Wat gebeurt er met mijn klacht?
De onafhankelijk klachtenfunctionaris bekijkt uw klacht, geeft desgewenst advies over het indienen van een klacht, kan helpen bij het formuleren ervan en zoekt naar een oplossing. U krijgt binnen twee weken een reactie van de klachtenfunctionaris op uw ingediende klacht. De klachtenfunctionaris zal ook contact opnemen met de betrokken zorgverlener. Uiterlijk binnen 6 weken zal de zorgverlener zijn/haar reactie/oplossing moeten aangeven over de geuite klacht.

Wat als er geen oplossing wordt gevonden?
Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of over de klachtafhandeling? Dan kunt u terecht bij de geschillencommissie. Die staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. De commissie probeert alsnog tot een oplossing te komen. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend, zowel voor de zorgverlener als voor u. In bepaalde gevallen kan de commissie een schadevergoeding toekennen.

Waarover kan ik een klacht indienen?
Een klacht kan betrekking hebben op de geleverde zorg, maar ook op de dienstverlening of organisatie van de praktijk. U kunt bijvoorbeeld het gevoel hebben onvoldoende te zijn geïnformeerd. Mogelijk is de behandeling niet verlopen als verwacht of afgesproken.

Wat kost het indienen van een klacht?
Een klacht indienen kost u niets. Wilt u een oordeel van de geschillencommissie? Dan betaalt u 50 euro als tegemoetkoming in de kosten. Als u ook een schadevergoeding eist, is dit 100 euro. Deze kosten moet u betalen, ongeacht of u al dan niet in het gelijk wordt gesteld. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie de verplichting tot een bijdrage kwijtschelden.

Komt u er niet uit met deze regeling?
In dat geval bent u uiteraard vrij een juridische procedure te starten om tot een uitspraak van de burgerlijke rechter te komen. Bedenk echter goed of u hiermee het beste bent geholpen.

www.klachtenloketparamedici.nl

Disclaimer: Maatschap Logopedie Beatrixziekenhuis, gevestigd op het terrein van RIVAS Beatrixziekenhuis, is een geheel zelfstandige organisatie.

Bellenblazen